Elpolering klar

Idag har jag hämtat peken och resten av det rostfria som har varit på Elpolering i Nyköping. 
 
Efter svetsning i rostfritt stål måste man få bort oxiderna som bildats, annars angips svetsområdet av korrosion. Man doppar ned detaljerna i betkaret och låter dem ligga i ca 1 timme. Sedan doppar man i ett kar med vatten och till sist spolar man med högtrycksspruta. Då är svetsoxiderna borta och hela ytan, in och utsida, har fått ett passivskikt som skyddar mot korrosion. Om man vill ha en mycket blank yta, kan man elektrolytpolera. Detaljen sänks ned i elpoleringskaret och ansluts med grova kablar till pluspolen. På karets långsidor finns plåtar som är anslutna till minuspolen. Strömmen sätts på, upp till 12000 Ampere, under ca 5-30 min. Då sker en avverkning av de mikroskopiska topparna i ytan, som blir mycket blank.Ytfinheten är beroende av hur fin ytan var från början, eventuella slip repor går inte bort men ytan får en viss glans fastän den är grov. En fin yta går att elpolera så att den blir nästan som en spegel. Elpolering förbättrar korrosionsmotståndet ytterligare jämfört med betning.
 
 
 
 
 
 
 Vad det glänser.......
 
 
 
 
 
 
Jag kan varmt rekomendera att Elpolera rostfritt! Min upplevelse är att det ser ut som cromat. 
 
 
 
 
 
Jag börjar känna att peken tar sin form.... :)
 
 
 
 
 


Kommentarer
Erik Barkefors

Vilken firma använde du till elpoleringen?

Svar: Hej Erik. Jag anlitade Nyköpings Rörmontage. http://www.rormontage-nykoping.se
Lars Thulin

2014-04-20 @ 18:56:52
URL: http://segelochpaddel.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Maxi77Beauty

Här kan ni följa mina seglingar under sommaren. Ni kommer även här kunna följa förändringar och förbättringar som jag gör med båten, samt lite tips och trix. Båten är en Maxi 77 från 1979 med segel nummer 2852.

RSS 2.0