NSK Jubileums regatta

 
Nu ligger vi samlade i Tyrislöt inför NSK Jubileums regatta. 
 
Seglingen arrangeras på Finnfjärden och närliggande vatten. 

Seglingen genomförs med halv respitstart och start/mål på en linje från Tyrislöts brygga.

Halv respitstart innebär jaktstart med man halverar tiderna. Det blir då en lugn, lite utspridd start. Mitt på banan är båtarna som mest samlade för att sedan spridas ut inför målgång. Resultatet räknas sedan på seglad tid.

Det innebär att jag får agera "Hare" det kommer att bli spännande.

 
 
 
 
 
 
Det var väldigt bra förutsättningar och fina vindar Nord 10-11 ms upp till 15 ms i byarna.
Tyvärr blev det inte som jag hade tänkt, efter c:a 10 min ramla mitt försegel ner, halshornets sömmar hade gått av. det var bara att rulla in focken så gott jag kunde. jag fortsatte på enbart storen. jag ville se hur det skulle fungera. tille n början gick det riktigt bra halv-vind jag låg runt 6,5 -7 knop och toppade med 7,4 knop. jag provade även när kryssbenet kom, men där fick det vara nog travarna i storen ville inte vara med så jag bröt och tuffade in till tyrislöt. nu har jag focken hemma och det är bara att ta fram symaskinen. _/)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Maxi77Beauty

Här kan ni följa mina seglingar under sommaren. Ni kommer även här kunna följa förändringar och förbättringar som jag gör med båten, samt lite tips och trix. Båten är en Maxi 77 från 1979 med segel nummer 2852.

RSS 2.0