Renovering av Pentryt 2013

 Så här såg det ut innan jag började. Tanken är att jag ska göra ett kylfack med kompressor i utrymmet som jag idag ställer ner kylväskorna i. 
 
 
 
Här är det utrymme jag tänkte använda till kylen. Men det skulle snart visa sig att jag ändrade på mitt tankesätt. luckn till höger om där jag ställer ner kylväskorna används ju nästa aldrig! ok, jag utnyttjar det utrymmet med tänkte jag....
 
 
 
Sagt och gjort. Detta är vad som är kvar av orginal pentryt efter jag kapat färdigt. 
 
 
 
Tillverkning av toppskiva och luckor till kylen
 
 
Passning av toppskivan och det ser bra ut. 
 
 
 
Lite isolering på plats för att kunna ta mått för tillverkning av kylbox.
 
 
 
 
Nu har det blivit en ny teakskiva och dynan som går under pentryt normalt sätt är kapad. detta gör plats för kompressorn frantill och kylboxen baktill.
 
 
Isoleringen och toppskivan provas.
 
 
 
 
Kylboxen klar. tillverkad av bonocell skivor som jag limmade ihop med 2komp plastic pading. sedan glasfiberväv och plast. 
 
 
 
målning av klylbox.
 
 
 
Målning av toppskiva och luckor till kylen. Färgen ska tåla både vatten och att tappa en kniv på.... 
 
 
 
Mycket slipande bev det.
 
 
 
Lackningen består av 4 lager klarlack och 1 lager satin lack.
 
 
 
Provmotering i källaren innan det ska upp i båten. 
 
 
 
Självklart ska det vara belysning i kylen. led stripes som tål fukt.
 
 
 
Resultatet.
 
 
 
Resultatet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Åke

bra lösning, har du dränerat boxen ?
Har gjort en liten renovering av mitt pentry också, men jag har inte monterat nåt aggregat ännu.
http://maxisaphira.blogg.se

Svar: Tack! Trevligt att se en till Maxi77 blogg. :) Snygg renovering du har gjort... Mycket jobb som du har lagt ner på din Maxi 77. Det är ingen dränering i boxen. Jag gjorde rundade kanter inne i min kylbox så det är lätt att bara torka av den.
Lars Thulin

2014-02-12 @ 00:19:13
URL: http://maxisaphira.blogg.se
Bosse

Snyggt jobbat .Jag har bytt ut min dubbla spis mot en enkel samt flyttat vasken närmare spisen.Det blev lite bekvämare att använda vasken och att man fick lite bättre avställnings yta , blev dock inte din finish på det.

2014-02-23 @ 16:25:30
Otto Schmidt

Hej
Meget flot blog, og flot båd. Jeg er interesseret i storsejlet.( nr 48 ? ) Kan du fortælle om det ? Jeg har m 77 nr 2653. På forhånd tak.
Mange hilsener
Otto

Svar: Tackar! :) Maxi:n är från 1979 och har segel nr:2852. Storseglet är från en CB66, därav märkningen swe 48. idag har seglet även nr 2852. samt ett mätbrev E4541. samma förlikslängd som 77:an men ett längre underlik. bommen som jag har är egentillverkad, jag har använt skotskenor till både kicken och uthalet samt utväxling som är monterat inne i bommen.
Lars Thulin

2014-03-17 @ 07:52:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Maxi77Beauty

Här kan ni följa mina seglingar under sommaren. Ni kommer även här kunna följa förändringar och förbättringar som jag gör med båten, samt lite tips och trix. Båten är en Maxi 77 från 1979 med segel nummer 2852.

RSS 2.0